Een groothandel is doorgaans gewend aan het distribueren van grote volumes. Ga je echter verkopen via online marketplaces nemen de orderaantallen toe en de ordervolumes drastisch af. Dat moet je wel kunnen handelen als organisatie. Nog los van het feit dat je ook nog eens moet integreren met de veelal complexe architectuur van een online marketplace. Ben jij #ready voor verkopen op online marketplaces?
Online marketplaces kunnen een verrijking zijn voor de groothandel om rechtstreeks de consument te bedienen. “Ze bieden een mooi platform en breed doelpubliek, maar voor technische ondersteuning hoef je niet bij ze aan te kloppen”, zegt Ronald Rensen van AddConsult. “En dat terwijl de integratie best wel complex is. Gelukkig laat dat proces zich heel goed automatiseren.” Om te voorkomen dat je voor elke online marketplace een aparte koppeling moet gaan bouwen, ontwikkelde AddConsult een ‘stekkerdoos’ die de webportaal, de online marketplaces en Exact naadloos met elkaar integreert.
Stekkerdoos
De ‘stekkerdoos’ koppelt de webportaal in Shopify, Magento, Collect of eender welk platform met de betreffende online marketplaces. “Alle online orders komen centraal in de webportaal binnen, ook die van de marketplaces. Vervolgens wordt die informatie met Exact gedeeld, waarbij ook duidelijk is van welk kanaal de order afkomstig is”, legt Rensen uit. “De ‘stekkerdoos’ maakt het dus mogelijk om bijna zonder tussenkomt van menselijk handelen ook op online marketplaces actief te zijn. Het is dan wel een kwestie om ook de logistiek erop in te richten, want ordervolumes worden kleiner en zullen in aantal toenemen. Een consument bestelt immers niet in bulk.”
Automatiseren is onvermijdelijk
Als je de keuze maakt om op online marketplaces actief te zijn, is automatiseren eigenlijk onvermijdelijk, vindt Rensen. “Maar dat geldt eigenlijk voor de hele business, gezien de vele uitdagingen die boven de markt hangen. En dat is met corona begonnen. De groothandel moest ‘opeens’ online en zag uitdagingen op zich afkomen waar eerder geen rekening mee werd gehouden. Daar zijn wij als AddConsult op ingesprongen, omdat we daar vanuit het verleden al veel ervaring in hebben. Processen zijn door ons dusdanig gestandaardiseerd dat we ze vrij gemakkelijk kunnen uitrollen voor onze (potentiële) klanten. We zijn dus in staat om de groothandel op een heel breed vlak te ondersteunen.”
Ben jij #ready voor verkopen op online marketplaces?